Το Δέντρο της Γνώσης συμβολίζει τον «υλικό κόσμο» , ενώ το φίδι συμβολίζει την «προσκόλληση στον υλικό κόσμο». Η πτώση του Αδάμ αντιπροσωπεύει τον τρόπο με τον οποίο η ανθρωπότητα συνειδητοποίησε το καλό και το κακό.
Απαγορευμένος καρπός είναι ένα όνομα που δόθηκε στον καρπό που μεγαλώνει στον Κήπο της Εδέμ και ο Θεός διατάζει την ανθρωπότητα να μην φάει. Στη βιβλική ιστορία, οι Αδάμ και Εύα τρώνε τον καρπό από το δέντρο της γνώσης του καλού και του κακού και εξορίζονται από την Εδέμ.
Η ιστορία του Βιβλίου της Γένεσις τοποθετεί τον πρώτο άνδρα και τη γυναίκα, τον Αδάμ και την Εύα, στον Κήπο της Εδέμ, όπου μπορούν να φάνε τους καρπούς πολλών δέντρων, αλλά τους απαγορεύει ο Θεός να φάνε από το δέντρο της γνώσης του καλού και του κακού.
Στη Γένεσις 3, ένα φίδι προκαλεί τη γυναίκα:
Και το φίδι είπε στη γυναίκα: Δεν θα πεθάνετε οπωσδήποτε. Γιατί ο Θεός ξέρει ότι την ημέρα που θα φάτε από αυτό, τότε τα μάτια σας θα ανοίξουν και θα είστε σαν θεοί, γνωρίζοντας το καλό και το κακό.
— Γένεσις 3:4–5
Επιθυμώντας αυτή τη σοφία, η γυναίκα τρώει τον απαγορευμένο καρπό και δίνει λίγο στον άντρα που επίσης τον τρώει. Αντιλαμβάνονται τη «γύμνια» τους και φτιάχνουν ρούχα από φύλλα συκής και κρύβονται όταν πλησιάζει ο Θεός. Όταν έρχεται αντιμέτωπος, ο Αδάμ λέει στον Θεό ότι η Εύα του έδωσε τον καρπό να φάει, και η Εύα λέει στον Θεό ότι το φίδι την εξαπάτησε για να τον φάει. Τότε ο Θεός καταριέται το φίδι, έπειτα τη γυναίκα και μετά τον άνδρα και διώχνει τον άνδρα και τη γυναίκα από τον κήπο πριν φάνε από το δέντρο της αιώνιας ζωής.
Παράλληλες έννοιες
Οι ομοιότητες της ιστορίας με την ιστορία του κουτιού της Πανδώρας εντοπίστηκαν από πρώτους Χριστιανούς, όπως ο Τερτυλλιανός, ο Ωριγένης και ο Γρηγόριος Ναζιανζηνός ο Θεολόγος.
Το κουτί της Πανδώρας είναι τεχνούργημα στην ελληνική μυθολογία που συνδέεται με τον μύθο της Πανδώρας στα Έργα και Ημέραι του Ησιόδου. Ανέφερε ότι η περιέργεια την οδήγησε να ανοίξει ένα δοχείο που αφέθηκε στη φροντίδα του συζύγου της, απελευθερώνοντας έτσι σωματικές και συναισθηματικές κατάρες στην ανθρωπότητα. Οι μεταγενέστερες απεικονίσεις της ιστορίας ήταν ποικίλες, ενώ ορισμένες λογοτεχνικές και καλλιτεχνικές επεξεργασίες επικεντρώθηκαν περισσότερο στο περιεχόμενο παρά στην ίδια την Πανδώρα.
Οι ομοιότητες της ιστορίας με την ιστορία του κουτιού της Πανδώρας εντοπίστηκαν από πρώτους Χριστιανούς, όπως ο Τερτυλλιανός, ο Ωριγένης και ο Γρηγόριος Ναζιανζηνός ο Θεολόγος.
Το κουτί της Πανδώρας είναι τεχνούργημα στην ελληνική μυθολογία που συνδέεται με τον μύθο της Πανδώρας στα Έργα και Ημέραι του Ησιόδου. Ανέφερε ότι η περιέργεια την οδήγησε να ανοίξει ένα δοχείο που αφέθηκε στη φροντίδα του συζύγου της, απελευθερώνοντας έτσι σωματικές και συναισθηματικές κατάρες στην ανθρωπότητα. Οι μεταγενέστερες απεικονίσεις της ιστορίας ήταν ποικίλες, ενώ ορισμένες λογοτεχνικές και καλλιτεχνικές επεξεργασίες επικεντρώθηκαν περισσότερο στο περιεχόμενο παρά στην ίδια την Πανδώρα.
Η Πανδώρα (παν + δώρα) είναι αρχετυπική μορφή της ελληνικής μυθολογίας, όπου αναφέρεται ως η πρώτη θνητή γυναίκα, αιτία όλων των δεινών κατά τον Ησίοδο και αντίστοιχη της βιβλικής Εύας. Ο μύθος της Πανδώρας, όχι τόσο ως αρχετυπικής μορφής, μητέρας όλων των γυναικών, αλλά ως αιτίας όλων των παθών, λόγω της περιέργειάς της, έχει κάνει το γύρο του κόσμου. Συγκεκριμένα, από ανοησία, περιέργεια ή σκόπιμα, η Πανδώρα σύμφωνα με το μύθο αποδέσμευσε και σκόρπισε στην ανθρωπότητα όλα τα δεινά και τις ασθένειες που ήταν κρυμμένες σε ένα πιθάρι — το οποίο κατά λάθος καθιερώθηκε να αναφέρεται ως «κουτί».
Το δοχείο που
αναφέρεται στην αρχική αναφορά ήταν στην πραγματικότητα ένα μεγάλο
δοχείο αποθήκευσης, αλλά αργότερα η λέξη μεταφράστηκε λάθος. Στη
σύγχρονη εποχή έχει αναπτυχθεί ένα ιδίωμα από την ιστορία που σημαίνει
«Οποιαδήποτε πηγή μεγάλων και απροσδόκητων προβλημάτων», ή εναλλακτικά
«Ένα δώρο που φαίνεται πολύτιμο αλλά στην πραγματικότητα είναι κατάρα».
Στην Ελληνική Μυθολογία συναντάμε το μήλο ως το απόκρυφο κλειδί της γνώσης.
Όταν οι θεοί δεν την κάλεσαν στον γάμο του Πηλέα και της Θέτιδος, αυτή από θυμό άφησε με τρόπο ένα χρυσό μήλο, το κατόπιν γνωστό και ως «μήλο της Έριδος», να κατρακυλήσει ώστε να το δουν οι καλεσμένοι θεοί και να το ζηλέψουν.Η Έριδα ήταν θεότητα της αρχαιότητας και από εξαιρετική οικογένεια θα έλεγε κανείς. Γονείς της ήταν ο Έρεβος και η Νύχτα και μερικά από τα παιδιά της ήταν η Λήθη, ο Πόνος, η Δυσνομία, το Άλγος και ο Λιμός.
Ειδικότητα της ήταν η ζήλια, η διχόνοια και ο καυγάς και συχνά παρουσιάζεται να κουτσαίνει ή να καμπουριάζει.
Το μήλο αυτό έφερε την επιγραφή «τῇ καλλίστῃ«,
δηλαδή (αφιερωμένο ...) στην ομορφότερη ( ... θεά). Ήταν φυσικό λοιπόν
οι τρεις παρευρισκόμενες θεές, η Ήρα, η Αθηνά και η Αφροδίτη να
διεκδικήσουν το μήλο, η κάθε μία για τον εαυτό της. Είδε ο Δίας τον
τσακωμό και είπε στον Ερμή να τις πάει γρήγορα στον Πάρη για να διαλέξει
αυτός, τρόπον καλλιστειών, ποια θα πάρει το μήλο. Έτσι και έγινε. Για
να τον καλοπιάσει, η Αθηνά του έταξε πνευματική σοφία, και η Ήρα δύναμη
σωματική. Η Αφροδίτη όμως του έταξε την ωραία Ελένη, την πιο όμορφη
γυναίκα του κόσμου. Ο Πάρης, μην ξέροντας ότι η ωραία Ελένη ήταν γυναίκα
του Μενελάου, έδωσε το μήλο στην Αφροδίτη. Με την αρπαγή της Ελένης από
τον Πάρη άρχισε λοιπόν κατά τον μύθο ο Τρωικός πόλεμος και η Έρις
πέτυχε αυτό που ήθελε.
Τα μήλα των Εσπερίδων
ήταν σύμφωνα με την ελληνική μυθολογία, οι χρυσοί καρποί των δέντρων
που βρίσκονταν στον κήπο των Εσπερίδων. Είναι κυρίως γνωστά μέσω του
μύθου του Ηρακλή, καθώς η απόκτησή τους αποτέλεσε το αντικείμενο του
ενδέκατου άθλου του.
Σύμφωνα με τον Φερεκύδη, οι μηλιές που παρήγαγαν τους καρπούς αυτούς είχαν δοθεί από τη Γη στον Δία και την Ήρα σαν γαμήλιο δώρο. Η Ήρα φύτεψε τα δέντρα στον κήπο των θεών, ο οποίος βρισκόταν στη χώρα του Άτλαντα. Ο Άτλαντας βρισκόταν έξω από τον κήπο και σήκωνε στους ώμους του τον ουρανό, τιμωρία που του είχε επιβληθεί από τον Δία. Οι κόρες του Άτλαντα έκλεβαν όμως τα μήλα, γι´ αυτό και η Ήρα ανέθεσε τη φύλαξή τους στις νύμφες Εσπερίδες και στον Λάδωνα, δράκοντα με εκατό κεφάλια και γιο του Τυφώνα και της Έχιδνας.
Σε όλες τις περιπτώσεις βλέπουμε την αγωνιώδη απόκτηση της γνώσης και της αθανασίας στην οποία μπορεί να φτάσει ο άνθρωπος, μόνο αν έχει περάσει μέσα απο μακροχρόνιες και σκληρές δοκιμασίες.
Σύνθεση από διάφορες διαδικτυακές πηγές
Σύμφωνα με τον Φερεκύδη, οι μηλιές που παρήγαγαν τους καρπούς αυτούς είχαν δοθεί από τη Γη στον Δία και την Ήρα σαν γαμήλιο δώρο. Η Ήρα φύτεψε τα δέντρα στον κήπο των θεών, ο οποίος βρισκόταν στη χώρα του Άτλαντα. Ο Άτλαντας βρισκόταν έξω από τον κήπο και σήκωνε στους ώμους του τον ουρανό, τιμωρία που του είχε επιβληθεί από τον Δία. Οι κόρες του Άτλαντα έκλεβαν όμως τα μήλα, γι´ αυτό και η Ήρα ανέθεσε τη φύλαξή τους στις νύμφες Εσπερίδες και στον Λάδωνα, δράκοντα με εκατό κεφάλια και γιο του Τυφώνα και της Έχιδνας.
Σε όλες τις περιπτώσεις βλέπουμε την αγωνιώδη απόκτηση της γνώσης και της αθανασίας στην οποία μπορεί να φτάσει ο άνθρωπος, μόνο αν έχει περάσει μέσα απο μακροχρόνιες και σκληρές δοκιμασίες.
Σύνθεση από διάφορες διαδικτυακές πηγές
ramnousia.eu
Κάποιες βασικές πληροφορίες απο https://el.wikipedia.org με θέματα όπως: Απαγορευμένος Καρπός - Κουτί_της_Πανδώρας - Μήλα_των_Εσπερίδων και Έρις.
Κάποιες βασικές πληροφορίες απο https://el.wikipedia.org με θέματα όπως: Απαγορευμένος Καρπός - Κουτί_της_Πανδώρας - Μήλα_των_Εσπερίδων και Έρις.
©ΘΕΡΑΠΕΥΤΗΣ*Οι πληροφορίες που περιέχονται στην σελίδα ΘΕΡΑΠΕΥΤΗΣ
δεν μπορούν να αντικαταστήσουν την γνωμάτευση του ιατρού σας. Αν
αποφασίσετε να ακολουθήσετε κάποια θεραπεία ή διατροφή ρωτήστε τον
προσωπικό ιατρό σας.
Ακολουθήστε μας και στο Facebook
Για να μην χάνεις καμία ανάρτηση, ακολούθησε μας στο GOOGLE NEWS!
Μια φωτογραφία χίλιες λέξεις: Ακολούθησε μας και στο Instagram
Image from Pixabay
Social Plugin